Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Denní aktuality   >>   25.7.2010

Denní aktuality - 25. 7. 2010

Zprávy z LFŠ běží od 24.7. každý večer na programu ČT2. Ty dnešní najdete zde.

Spolu i bez dechu

Podporovat tvůrčí dokumenty a kulturní výměnu mezi Českem a Německem – právě kvůli tomu vznikl na základě dialogu mezi českými a německými producenty projekt Breathless. Jeho výsledky se dnes dopoledne představily v kině Hvězda. Z víc než 130 přihlášených titulů iniciátoři vybrali pětici, která Breathless reprezentuje na filmovce, včetně filmové ilustrace deníkových zápisů zbraslavské babičky Mám ráda nudný život od Jana Gogola ml., uherskohradišťského patriota.

Džungle devadesátých

Dobu tak blízkou a přesto tak vzdálenou nám připomíná sekce Divoká devadesátá, jejíž hlavní pachatel Jaroslav Sedláček upozornil: "Cílem nebylo sestavit ji z nejlepších filmů, ale z extrémů." 
Kromě uváděných snímků mohla k důkladnému náhledu do dynamického dění předminulé dekády pomoci i jeho přednáška Transformace československé kinematografie v 90. letech, důkladně mapující příslušné období, kvasem v průběhu revoluce počínaje, přes divočinu (post)privatizační (kypící rozčarováním starších tvůrců, kterým ideologickou nesvobodu nahradila ta ekonomická, i naivitou nových producentů-podnikatelů) či "barrandovské války", až po současnost.
I díky tomu, že kromě vln sociologických a ekonomických zmapoval také kariéry snad všech významnějších režisérských osobností, se přednáška z původně plánovaných 90 minut protáhla na více než dvě hodiny, leč navzdory Sedláčkovu upozornění, že "mají povoleno odejít", nikdo z návštěvníků Reduty neprchl před koncem.

Mámy a tátové

Stále přijíždějící návštěvníci LFŠ jsou čím dál víc vidět. Sály jsou plnější a zájem o některé filmy je takový, že se vyplatí sedět v sále aspoň čtvrt hodiny před začátkem. Platilo to i pro poslední film Alice Nellis Mamas a Papas. Drama uvedli Zuzana a Filip Čapkovi, manželský pár, který ve filmu hraje manželský pár, který se urputně snaží mít dítě. „Nejdřív jsem nechtěla hrát se svým mužem, ale Alice mě přemluvila,“ řekla Zuzana Čapková. Nelituje. Film se natáčel bez pevného scénáře a to se hercům líbilo.

Fotbal není jenom hra

Před měsícem skončilo mistrovství světa ve fotbale a letošní LFŠ díky tomu „onemocněla“ Fotbalovou horečkou. Mistrovství poprvé hostila africká země a právě o tom, co tahle obří akce kontinentu přinesla a co ne, se debatovalo v Redutě, i za účasti Kima Granta, bývalého ghanského reprezentanta. Mluvilo se i o tom, co vůbec kopaná pro Afriku znamená. „Nejdřív měl fotbal disciplinovat dělníky vykořeněné od svých rodin. Později se kluby staly místem setkání disidentů. Pak afričtí vůdci využívali hru jako nacionalistický symbol. Fotbal měl v Africe vždycky širší politické a společenské souvislosti,“ uvedl Tomáš Lindner z Respektu.

První lekce islandského filmu

Lekce filmu, také známé jako Master Class, jsou po roce opět v provozu. Jako první o své práci vyprávěl Hrafn Gunnlaugsson, proslavený vikingskou trilogií Když letí havran, Stín havrana a Bílý Viking. „Před natáčením jsem viděl všechny vikingské filmy, ale problém je, že Vikingové jsou v nich většinou komické postavy. Abych se tomu vyhnul, studoval jsem snímky Forda a Kurosawy. Ale největší inspirací mi byly islandské ságy, jak jsou vyprávěné,“ vzpomínal režisér.
Přidal taky několik dobrých rad ověřených zkušeností: „Nejdůležitější je vědět, jak váš film skončí, protože na konci by mělo být jeho poselství. A pokud jste si jistý, co děláte, nikdy neposlouchejte lidi s dobrými nápady, především ne herce. Protože ti mají v hlavě jiný film. To mi řekl Bergman.“

Elektromagnetický Chaplin

Dalším bonbonkem, který nám nabídla k pocucání sekce Film a živá hudba, byl nejslavnější (a první celovečerní) snímek Charlieho Chaplina Kid, slavně mísící autorovu precizní komiku s nečekanou várkou slzopudných emocí. Ve Hvězdě jej doprovázela Mythematica, „ambientní elektromagnetický cirkus kolem Dana Špačka,“ který za své album nedávno získal cenu Anděl v kategorii elektronické hudby. Z šumu odcházejícího davu bylo možné zaslechnout, že tentokrát byli diváci s výběrem podkresu mimořádně spokojeni.

Oscar na korze

Projekci famózního dramatu Jána Kadára a Elmara Klose Obchod na korze předcházela ve Hvězdě unikátní tříminutová ukázka, v níž prvně jmenovaný v roce 1966 přebíral v Los Angeles z rukou Gregoryho Pecka Oscara pro nejlepší cizojazyčný film (z dnešního hlediska je příjemně překvapivé/pikantní, že jeho cesta na jeviště byla podkreslena československou státní hymnou).
Dotyčná soška se ve společnosti Zlatého glóbu a spolusprávce Kadárovy pozůstalosti Jiřího Menšíka objevila i na pódiu… i když, vlastně ne tak docela. Po té pravé totiž Menšík pátrá už dobrých šest let, a místo ní přivezl nespřízněného „dubléra“ z roku 1934 (což je veliká vzácnost, neboť se soškami, rozdanými od roku 1950 výše, se podle pravidel Akademie kšeftovat nesmí, pročež mají sběratelé utrum).
Dorazil i dnešní klasik a tehdejší pomocný režisér Juraj Herz, aby zavzpomínal na dynamiku režisérské dvojice, kterou se ale poněkud zdráhal za dvojici označit: „Kadár byl výjimečný člověk, Klos byl úředník. (…) To ale neříkám jako žalobce Klose, nýbrž jako obhájce Kadára!“

Fotogalerie

Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook