Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Denní aktuality   >>   26.7.2010

Denní aktuality - 26. 7. 2010

Zprávy z LFŠ běží od 24.7. každý večer na programu ČT2. Ty dnešní naleznete zde.

Ctitelé a chuligáni

Olaf Möller, německý filmový kritik, se vrátil. Loni uváděl rakouské heimat filmy, letos tu vystupuje v rolích fotbalového fandy i odborníka. Obě vášnivě naplnil na přednášce nazvané Obraz fotbalového fanouška v evropském filmu od 80. let, i když Möller zmínil i starší díla, jako sovětský baletní Sen fotbalového fanouška. „Fotbalový fanda se stal tématem filmů teprve, když stadion ztratil své primární postavení, které převzala televize, čímž se divák oddělil od svého klubu,“ uvedl kritik. Z filmů promítaných v Hradišti doporučil hlavně Gang od Alana Clarka: „To je jeden z mála filmů, v nichž hooligans nejsou spojené jen s nižší třídou.“ Möller taky nezapomněl všechny vyzvat, aby nepropásli Kena Loache a jeho fotbalové filmy.


Samorost Dvorský

Společně s Kukym přijel do Hradiště i pozoruhodný člověk, který se podepsal na jeho výtvarné podobě: Jakub Dvorský, mozek to studia Amanita Design, proslaveného především vizuálně voňavými flashovými hrami jako Samorost a Machinarium. Dvorský pomocí slideshow i "živých" ukázek představil především druhý zmíněný počin a umožnil nahlédnutí do zákulisí jeho vzniku.
Z kinofilského hlediska bylo ale dozajista nejpozoruhodnějších několik výtvarných návrhů pro "undergroundový, nekomerční sci-fi film Darrena Aronofského", který jej chtěl natáčet v naší kotlině, ale pohříchu ztroskotal na finančních útesech. Snad stále můžeme doufat v nějakou záchrannou výpravu.

Johoho, ať tečou data!

Vůně rumu sice v Redutě chyběla, ale bohatě ji v průběhu fóra Kauza: filmové pirátství nahradila přítomnost pětice hostů v čele s předsedou Pirátské strany Ivanem Bartošem. Úvod obstarala bizarně krutá scéna ze třetího dílu Pirátů z Karibiku, v níž jsou péčí Indické obchodní společnosti (čti mamutí korporace), prosazující pošlapávání lidských práv, popravováni piráti všech pohlaví i věků, děti nevyjímaje.
Dotyčný film je v očích zmíněného „jedním z asi pěti set titulů, které vlastním v originálu, oproti nějakým deseti, které mám v AVÍčku, protože se nedají sehnat.“ Následná diskuse, jíž se mimo jiné účastnil i Petr Vítek z pražského kina Aero („Největší problém má distribuční společnost, uvádějící veliký komerční film, o kterém se pak rozšíří, že je špatný. Oproti tomu nám, jako artové distribučce, může spíš pomoct, když se rozšíří, že je nějaký film dobrý.“), proprala řadu choulostivých témat, morální hranicí mezi krádeží a právem na vstřebávání uměleckého díla počínaje, a novými formami distribuce konče.

Maskovaný šílenec za zvuků elektra

Fantom opery dnes znovu strašil, přímo v kině Hvězda. Ne za zvuků melodií Andrew Lloyd Webbera nebo podzemních varhan, ale za doprovodu projektu The Autumnist. Elektro multižánrový mix zajímavě kontrastoval s němým filmem. Kolekce zvuků a vlivů Vlado Ďurajky vyzvedla modernost díla z roku 1925, které obsahuje i krásných sedmnáct kolorovaných minut! Drama o tragickém milostném trojúhelníku mezi zpěvačkou, šlechticem a šílencem připomnělo i 80 let od předčasné smrti jeho hlavní hvězdy Lona Chaneyho. Ve Fantomovi svou tvář celou dobu skrývá pod maskou, kterou si navrhoval sám. Její děsivost prozrazuje, jak velkou měl Chaney s horory zkušenost.

Odhalené tváře politických procesů

Tři desítky tváří namalovaných lihovou fixou přes koláž z rozsudků a anotací kauz ode dneška visí v prvním patře Klubu kultury. Všechny patří soudcům a státním zástupcům. Jak prozrazuje název Malík Urvi II (stačí si ho přečíst nahlas a jedním dechem, abyste pochopili jeho význam), nikdo se vlastního obrazu nedočkal za zásluhy. Naopak. Projektu skupiny Pode Bal chce stejně jako Malík Urvi I před deseti lety upozornit na to, kolik lidí, kteří sloužili totalitnímu režimu, vydrželo na svých místech dodnes. A také vyvolat diskusi nad tím, nakolik systém ovlivňuje zodpovědnost jedince.

Dospívání za výjimečného stavu

Pověst polských Pelíšků a domácího diváckého hitu nalákala plný sál do Míru na „punk rockovou“ tragikomedii Vše, co mám rád. Film Jacka Borcucha bez nostalgie a o něco vážněji než Hřebejkova komedie připomněl dobu hnutí Solidarita a následného výjimečného stavu. Dobu, v níž hlavní hrdina Janek, syn příslušníka Polské lidové armády, musí dospívat. Janka hraje mladá vycházející hvězda Mateusz Kościukiewicz, který před pár týdny získal Křišťálový glóbus za svou roli matkovraha v Matce Tereze od koček.

Divoká ohlížení

Pokusit se do několika vět napěchovat košatý obsah panelu Divoká devadesátá aneb co se (ne)ztratilo z českého filmu 90. let by bylo činem téměř svatokrádežným. Prvoligová sestava (Jan Hřebejk, Zdeněk Tyc, Milan Cieslar, Pavel Taussig) moderovaná Jaroslavem Sedláčkem důkladně probrala (nejen) úsvity svých kariér a vývoj filmařských pozic v průběhu - nedávných - věků. Někdo byl ve Straně, někdo nebyl. Někdo měl vzestup raketový, někdo se zakrvácel o ideologické či materialistické trní. Z mnoha zaznělých informací, podnětů a myšlenek tu zopakujme snad jen tu Jana Hřebejka, zpětně děkujícího páně Feničovu Febiu, pod jehož křídly v prapodivné první polovině devedesátých let našlo útočiště, či alespoň přežívalo, mnoho dnešních tvůrců, včetně Hřebejka samotného.

Fotogalerie

Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook