Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Denní aktuality   >>   27.7.2010

Denní aktuality - 27. 7. 2010

Zprávy z LFŠ běží od 24.7. každý večer na programu ČT2. Ty dnešní najdete zde.

Islandský Godard místo dánského dogmatu

Do Hradiště dorazil další Islanďan, režisér Dagur Kári. Dopoledne uvedl svůj druhý film ze tří Outsider a po něm odpovídal na všechny dotazy z publika, které ho žádaly, aby tragikomedii o nezodpovědnosti vysvětlil. Outsidera natočil v Dánsku a původně z toho měl být další snímek podle manifestu Dogma. „Ale než jsem napsal scénář, tak Dogma ztratilo svou relevanci a stalo se novou módou, měl jsem pocit, že bych spíš proti němu měl bojovat. Tak jsem požádal producenta, jestli bych to mohl natočit jinak a inspiroval jsem se francouzskou novou vlnou, zvlášť filmem Mužský rod, ženský rod od Godarda.“

Udatný stoletý Bielik

Filmy režiséra Palo Bielika si letos dává do programu víc festivalů. Připomínají tím století, které uběhlo od jeho narození. Filmovka na toto výročí taky nezapomněla a na dnešní „slovenský den“ naplánovala jeho válečné drama o udatném Kapitánu Dabačovi, jánošíkovské postavy v podání Ladislava Chudíka. O Bielikovi, jehož filmy jako třeba Jánošík patří k nejnavštěvovanějším ve slovenské historii, doma nedávno vyšla monografie, v Hradišti ji seženete v Terryho ponožkách v kině Hvězda. „Není to kniha jen o Bielikovi, ale i o tehdejším kulturním a diváckém zázemí, zkrátka o všem, co jsem za těch osm let práce byla schopná vykřesat,“ říká její autorka Petra Hanáková.

Jak točí argentinský minimalista

V řadě Lekcí filmu dnes došlo na Lisandra Alonsa, argentinského režiséra minimalistických filmů jako Mrtví a Liverpool. Ti, co na ni přišli, se například dozvěděli, že Mrtvé ovlivnil kontroverzní film Zvrácený. „Chtěl jsem napodobit to, co dělá Gaspar Noé, ale tak, aby to bylo méně hrůzostrašné.“ Režisér taky potvrdil, že film považuje za dobrou výmluvu, aby se mohl vypravit někam, kde ještě nebyl, a poznat místní. „V případě Mrtvých jsem třeba chtěl natáčet ve vězení a ty postavy jsem použil, abych se tam dostal,“ netají se Alonso.

Chaos minulosti, nejasnost budoucnosti

Besedy nazvané Kdo bude hlídat hlídače…? O tranformaci české kinematografie v 90. letech se zúčastnili Helena Uldrichová, Michael Málek, Ivo Mathé a Jan Gogola (přičemž z publika hojně přispíval i doyen české distribuce Jan Jíra), kteří v souvislosti s Divokými devadesátými přednesli řadu nových pohledů na kvas, kterým v příslušném období procházela česká (respektive československá i později také samostatná slovenská) kinematografie.
K současné situaci dodal Mathé, že „Česká televize se chová vyloženě sprostě.“ Nevyhledává talentované tvůrce, ale „nechá si na stříbrném podnose předložit scénáře a vyhlásí ,výběrové řízení o koprodukci’“ Vyjádřil i zvědavost/obavu, aby „příští rok nebyl ten nejdivočejší.“ 11. 11. 2011 totiž bude definitivně ukončeno analogové televizní vysílání a je velikou otázkou, co se stane s příjmy z reklamy na ČT, která ve významné míře přispívá k financování českého filmu.

S Fassbinderem v posteli

V Míru byl podruhé odpromítán závěr mamutí ságy Reinera Wernera Fassbindera Berlín, Alexandrovo náměstí. Byl to ovšem jen jakýsi obrazový doslov k přednášce Vladimíra Henrdicha, rozebírající autorovo dílo. Místo jejího shrnutí dejme prostor Hendrichem citovému německému znaleci života i díla RWF, kritikovi Peteru Buchkovi: „Ústředním bodem Fassbinderova světa je postel. To, jak spolu lidé jednají se tedy ukazuje zcela bez příkras. V posteli se setkávají ty nejrozdílnější postavy. Jejich výčet vytváří souhrnný obraz společnosti: naivní milenecké párky, gangsteři a děvky, šosácký maloměšťák a excentričtí filmaři, lesbičky a homosexuálové, masochusté a sadisté, lidé osamělí a chorobní přelétavci, lidé zdrceni zklamáním a věční idealisté – tak se ve ,Fassbinderových postelích‘ vlastně koncentruje celý svět a tedy také to, co spolu ve své nejvlastnější podstatě jaksi souvisí: totiž touha a zrada. Intimní stránka člověka slouží Fassbinderovi jako zrcadlo všeobecně platných skutečností. V souvislosti se zdánlivě zcela privátní oblastí sexuality se zřetelně rýsují také základy společenských vztahů."

Film s chybou je atraktivní

I Dagur Kári se už svěřil návštěvníkům LFŠ se svými názory na filmování, a to během druhé dnešní Lekce filmu. Jak prozrazuje jeho celovečerní debut Albín jménem Noi, Kárí pochází z Islandu, k filmovému vzdělání ale přišel v Dánsku, na škole, kde ho mj. učila i Lone Scherfigová. „Tam jsem se naučil, že čím osobnější film je, tím lepší, protože naše osobnost je to nejcennější. A že je atraktivní točit filmy, co mají chyby. To bylo pro mě prozření si tohle uvědomit.“ Kdo chce od sympatického Islanďana slyšet víc, ať zítra přijde na Albína nebo na jeho novinku Dobré srdce.

Szoška pro Szomolányiho

Promítání dramatu Štefana Uhera Organ předcházelo ve Hvězdě udělení Výroční ceny AČFK kameramanovi Stanislavu Szomolányimu, který letos oslavil půlkulaté pětasedmdesátny. Převzal ji z rukou jednatele RWE Tomáše Tichého, který připustil, že byť společnost, kterou reprezentuje, je známa především coby podporovatel bezpochyby kvalitního festivalu karlovarského, „atmosféra Hradiště je mi bližší. (…) Nevím, co měl znamenat ten potlesk, ale děkuji vám za pozornost.“
Sám Szomolányi se soškou v ruce řekl, že „každé ocenění přináší drobnou euforii a já se v ní právě nacházím“ a přihodil poděkování ve třiadevadesátém zesnulému Uherovi, „který byl mým průvodcem životem.“

Ňůsfleš: Do Hradiště dorazil Ken Loach

Řady LFŠ rozšířil host z nejprestižnejších, anglický režisér světového formátu Ken Loach, známá tvář britského sociálního realismu. Co tenhle styl přesně znamená, poznali všichni, co zašli na drama Jmenuji se Joe o bývalém alkoholikovi, který se snaží žít čestně. V chudé čtvrti v Glasgow a s jeho minulostí to ale vůbec není lehké. „Svět, který ten film popisuje, je velmi tvrdý a drsný. Problém drog chápu jako příznak většího problému, odcizení lidí, kteří nemají práci, žijí v chudobě a nemají naději. Pokud vím, situace se nezměnila,“ řekl režisér na diskusi po filmu, na níž dorazil hned po příjezdu do města. V následujících dnech Loache čeká mimo jiné ocenění od AČFK a spousty verbálního poplácáváni po ramenou. Tož welcome.

Fotogalerie

Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook