Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Program   >>   Přehled cyklů   >>   Divoká devadesátá

Visegrad téma: Divoká devadesátá

Nová vlna českého filmu jako vůbec nejúspěšnější období v historii české kinematografie se těší prakticky neustálé pozornosti všech – médií, tvůrců i festivalových dramaturgů. Logicky a právem. Poměrně podrobně zmapována jsou i ostatní období tuzemského zvukového filmu: komedie první republiky, budovatelské agitky 50. let i nivelizující tvorba normalizační éry. Pořád se ale nikomu nechce do účtování s lety devadesátými. Snad kvůli jejich dramatické živelnosti či ekonomickým aspektům, jež velmi silně určovaly charakter nejen komerční ale i nekomerční tvorby. Vedle několika málo spíš sumarizačních než analyzujících textů tu zatím neexistuje serióznější odborná debata o tvorbě oněch let, ačkoliv odstup dvaceti let k tomu přímo vybízí. A kde jinde by taková diskuse měla být zahájena než právě ve filmové škole, nejlépe té letní?

Kolekce filmů, které nabízíme v rámci sekce Divoká devadesátá, chce ukázat extrémy doby, šíři žánrů, témat, forem zpracování i nejrůznějších producentských strategií. Chceme nahlédnout filmy, které testovaly možnosti doby – ať po umělecké či ekonomické stránce – očima nezatíženýma dobovým kontextem a kritikou.

Bohužel se nám nepodařilo získat všechny tituly, na které jsme si původně mysleli. Řada tehdejších producentů zkrachovala, práva na jejich snímky se stala předmětem konkurzních řízení, finančních vyrovnání a jiných, velmi těžko mapovatelných kroků.

Jindy jsme byli slušně odmítnuti. Například Jan Bartoň, režisér snímku Hořké léto, nám odepsal: „Realizace tohoto snímku v roce 1995 byla dílkem mým a skupinky nadšenců-amatérů, neherců, do studia jsme pořídili první třicetipětimilimetrovou filmovou kameru, nic jsme tehdy neuměli, jen jsme to sami chtěli zkusit... Film se neměl vůbec dostat do distribuce a už vůbec do kategorie českých filmů. Jeho pozici v katalogu českých filmů vnímám doposud jako velký omyl, nicméně stalo se. Film byl experimentem nejen dramaturgickým (dá-li se tak vůbec vnímat), ale především technickým. Díky nešťastné smlouvě s distributorem, jsme byli nuceni dát náš „test“ na dobu nezbytnou k veřejné projekci pod pohrůžkou vysokých pokut. Důsledky veřejného uvedení byly pro některé z nás velmi skličující. Věřím, že tyto okolnosti chápete, je to jako pozvat na molo prestižní přehlídky mentálně postiženou dívku. V kontextu krásy zdravých máte dvě možnosti – buď se smát, nebo ji litovat... Proto se prosím nezlobte, omlouvám se vám i divákům školy, že po dobu svého života tento film ponechám v trezoru. Přesto Hořké léto bylo pro mne vzácnou profesní i lidskou školou.“ I tento dopis leccos vypovídá o jednom z rozměrů doby – odstátněná kinematografie se stala přístupnou skutečně všem a lesk stříbrného plátna lákal stejně tak financiéry jako tvůrce.
 
Vedle prezentace samotné tvorby bychom chtěli formou lektorských úvodů, besed a přednášek připomenout také všechny podstatné aspekty a milníky oněch let: Kritická finanční situace státního Filmového studia Barrandov na počátku 90. let, jeho následná privatizace, první odvolání Václava Marhoula z funkce barrandovského ředitele, triumfální návrat o pár měsíců později i jeho definitivní odvolání tři roky na to, prolomení státní filmového monopolu, drastický úbytek kin, rozpad federace, přijetí audiovizuálního zákona a mnohaleté marné snahy filmařů o jeho novelizaci, aktivní vstup České televize do produkování českých filmů, start televize Nova, prudký rozvoj videotrhu, založení České filmové a televizní akademie...

Devadesátá léta zkrátka byla nejen divoká, ale také bohatá a pestrá. Skrývají řadu tajemství, jež je třeba odhalit.

V kolekci filmů vybraných dramaturgem Jaroslavem Sedláčkem uvedeme celkem 12 snímků z 90. let, včetně filmů Akumulátor 1, Krvavý román, UŽ, Postel, Mladí muži poznávají svět, Kanárská spojka a Panství.

 
Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook