Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Program   >>   Hosté   >>   Ken Loach

Ken Loach

Letošní LFŠ navštíví legendární britský filmový režisér, klasik žánru sociálně-kritického filmu. Loach na festivalu představí šestici ze svých nejnovějších filmů (Jmenuji se Joe, Výhybkáři, Sladkých šestnáct, Něžný polibek, Zvedá se vítr, Hledá se Eric), převezme Výroční cenu Asociace českých filmových klubů a setká se s diváky při své Lekci Filmu (masterclass).

Návštěva Kena Loache očima uměleckého ředitele AČFK Pavla Bednaříka:
"Ken Loach je jedním s moderních klasiků britského a evropského filmu a jeden z nejvýznamnějších politicky angažovaných umělců současnosti. Jsem potěšen, že i přes časté cesty na festival v Cannes (kde získal v rocxe 2006 Zlatou palmu) a jiných metropolí filmu zavítá i do Uherského Hradiště. Loach je důkazem, že angažovaná kinematografie nemusí postrádat poetický a etický rozměr".

Britský režisér Ken Loach patří mezi nejvýznamnější představitele filmového sociálně-kritického realismu. Tvůrce s výrazně levicovými názory a se silným sociálním cítěním ve svých pronikavých tragikomických dramatech nahlíží na každodenní pracovní, existenční i rodinné starosti lidí, kteří si v životě vytáhli kratší sirku. Aktéry jeho neokázalých filmů, jež vnímavě zkoumají a nekompromisně pojmenovávají sociální a politické problémy thatcherovské i labouristické Velké Británie, bývají často outsideři z dělnické třídy. Postavy ze slabších sociálních vrstev, které při hledání zaměstnání i lidské důstojnosti leckdy překračují zákony, jsou pro Loache zajímavější než zástupci střední třídy. Kvůli jazyku, který používají, kvůli neskrývaným vypjatým emocím i kvůli „angažovanějšímu“ přístupu k životu.

Loach také pochází z dělnické rodiny. Než v roce 1963 nastoupil jako režisérský elév do BBC, sloužil dva roky coby písař u Královského letectva, studoval práva na Oxfordské univerzitě a hrál divadlo. Do začátku 90. let pracoval převážně pro televizi, kde v letech 1964–1998 natočil více než dvě desítky sociálně-kritických dramat i dokumentů z „okraje společnosti“. Dokudrama o mladé matce bez domova Cathy Come Home (Cathy, pojď domů, 1966) vyvolalo bouřlivou polemiku, která přispěla ke změnám v zákonech. Na filmovém plátně debutoval adaptací románu Nell Dunnové Smůla na patách (Poor Cow, 1967). Jeho klíčový raný film Kes (1970) – syrové drama o školákovi z hornického městečka, jenž si ochočí poštolku – získal Křišťálový glóbus na MFF v Karlových Varech.

V 70. a 80. letech pak Loach natočil čtyři méně známé filmy, jež získaly různá „vedlejší“ festivalová ocenění, jako například drama Family Life (Rodinný život, 1971) na Berlinale. Zlom v režisérově kariéře nastal až po úspěšném uvedení kontroverzního „severoirského“ politického thrilleru Tajné složky (Hidden Agenda, 1990) na MFF v Cannes. Jeho mezinárodní renomé potvrdily kousavá tragikomedie Lůza (Riff-Raff, 1991), hořká sonda do života nezaměstnaných Raining Stones (Pršící kameny, 1993) nebo drama o ztrátě revolučních iluzí v době španělské občanské války Země a svoboda (Land and Freedom, 1995).

Počínaje milostným příběhem glasgowského řidiče autobusu a nikaragujské uprchlice Carla’s Song (Carlina píseň, 1996) začala jeho spolupráce se skotským právníkem Paulem Lavertym. Ten se scenáristicky podílel – s výjimkou filmu Výhybkáři (2001) – na všech následujících režisérových filmech včetně posledního, jednadvacátého snímku Route Irish (2010), který se odehrává v Iráku. Z devíti celovečerních filmů, jež spolu vytvořili, největší ohlas kritiky i diváků získaly první část „glasgowské trilogie“ Jmenuji se Joe (1998) a především drtivé historické drama Zvedá se vítr (2006), oceněné Zlatou palmou na MFF v Cannes.

Režisérova polodokumentárně realistická tvorba se vyznačuje detailní znalostí popisovaného prostředí. Tematicky i formálně navazuje na britské hnutí Free Cinema z 50. let minulého století. Loach má ve zvyku natáčet filmové scény chronologicky, obklopuje se stejným štábem s herci (často neprofesionálními) téměř nikdy nezkouší a předem jim neprozrazuje vývoj ztvárněných postav. Jeho burcující snímky, představující přímý protipól hollywoodské „únikové“ kinematografie, pravidelně získávají ocenění na prestižních festivalech, mají ale také své odpůrce. Ti však často posuzují spíše Loachova radikální politická stanoviska než umělecké kvality jeho tvorby.

Trailer k filmu Zvedá se vítr



 

Youtube kanál Kena Loache

Na tomto kanálu najdete hned několik kompletních Loachových filmů, rozhovory s režisérem či dokumenty o jeho osobnosti a tvorbě. Odkaz na kanál zde


Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook