Novinky Denní aktuality Program Pro návštěvníky Blog LFŠ O festivalu Ke stažení Partneři Kontakty

Hlavní pořadatel


Asociace českých filmových klubů



Hlavní partneři


 
Navigace:   Program   >>   Hosté   >>   Szabolcs Hajdu

Szabolcs Hajdu

Maďarský režisér Szabolcs Hajdu, který patří (společně s Györgym Pálfim, Benedekem Fliegaufem čo Kornelém Mundruczóem) k nejvýraznějším mladým tvůrcům své země, uvede na LFŠ v české předpremiéře svůj nejnovější snímek Bibliotheque Pascal, který pro domácí distribuci koupila Asociace českých filmových klubů. Tento film bude na podzim uveden v českých kinech.

Hajdu se narodil roku 1972 ve východomaďarském Debrecínu. Studoval v Budapešti na filmové a divadelní univerzitě a chvíli se živil jako herec. Poté, co režíroval několik krátkých filmů, debutoval s celovečerním snímkem Mizerné věci (2001, film uveden na LFŠ 2009) díky kterému byl oceněn jako nejlepší mladý maďarský tvůrce na Maďarském filmovém týdnu 2000.

Celou řadu cen z prestižních filmových festivalů si odnesly i jeho další dva celovečerní filmy: Tamara (2004) a především snímek Bílé dlaně (2006), fascinující příběh gymnastického drilu s dokonale sestříhanými a rytmizovanými sekvencemi, nadchnul diváky na celém světě.

Nejnovější Hajduův počin Bibliotheque Pascal (2009) získal cenu za nejlepší maďarský film loňského roku a v mezinárodní premiéře bude uveden na MFF Sarajevo, v průběhu LFŠ 2010. V sobotu 31.7. pak Szabolcs Hajdu přiletí přímo ze Sarajeva a uvede svůj snímek před publikem v Uherském Hradišti.
 

Anotace k filmu Bibliotheque Pascal:

Osmatřicetiletý maďarský režisér Szabolcs Hajdu sklidil poprvé mezinárodní úspěch v roce 2006 na filmovém festivalu v Karlových Varech svým druhým celovečerním filmem Bílé dlaně (Fehér tenyér). Odnesl si čestné uznání soutěžní sekce Na východ od Západu. Název sekce by se dal použít i jako přízvisko jeho nejnovějšího dramatu, které přináší další maďarský pohled na současnou podobu evropské bipolarity.

Hlavní hrdinka Mona (Orsolya Török-Illyésová) s maďarsko-rumunskou krví vypráví nebývale příjemnému úředníkovi na sociálce svůj příběh. Chce totiž získat zpět do péče svou malou dcerku. Po dobu „služební cesty" do Anglie ji nechala u své tety jasnovidkyně Rodicy (Oana Pelleaová) a ta výchovu organizačně nezvládla. Životní eskapády krásné Mony již od prvních minut nabírají zajímavých surreálných kontur a díky narativní mnohoznačnosti se snímek brzy posune ze sféry sociálního realismu do překvapivě příjemné roviny realismu magického. Samozřejmě jen z pohledu diváka, neboť zkušenosti, které Mona získává během své nedobrovolné prostituce v liverpoolském bordelu pojmenovaném Pascalova knihovna, příjemné nejsou. Mizanscéna dýchá zvláště nechutnou atmosférou, která jako kdyby vznikla spojením mléčného baru z Mechanického pomeranče (A Clockwork Orange, 1971) a většiny videoklipů Lady Gaga. Stylizace nevěstince představuje maximální kontrast se světem na východě, ale i s vytouženým ideálním světem, který západ pro spoustu Východoevropanů stále představuje. Vizuální ztvárnění dále reflektuje dimenzi nekonečné a nezávislé „balkánské" duše. Lidé za staletí uvyklí na „světský" způsob života vyprávějí báchorky a přikrášlují pravdu, aby jednoduše dokázali přežít. Fantaskní sekvence režisér obhajuje zvykem z dětství, kdy si v šedi sídliště představoval „barevnější" realitu. Efektní kamera Andráse Nagyho podporuje surrealistickou bizarnost dramatu, které se raději vyhýbá hlubším morálním komentářům a spíše se soustředí na jednoduchou tragikomičnost každodenního lidského cirkusu.

 

Scéna z filmu Bibliotheque Pascal

Všechna práva vyhrazena / © 2010 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

 

Fotogalerie

Vyhledat na webu

  »

Ohlasy osobností

Přečtěte si, co říkají o 36. Letní filmové škole světové filmové osobnosti zde.

Zprávy z LFŠ na ČT

Znělka festivalu



Facebook